Jumaat, 12 Julai 2013

Si kecil suka Kucing?

Si kecil suka kucing??
kredit to http://pama.karangkraf.com/bayi

Abg Syafie masa 11bln wif miaw

Kucing menjadi salah satu binatang yang paling awal dikenali oleh anak anda. Mungkin kerana kecomelan kucing yang berbulu lembut. Namun demikian anda perlu pastikan keselamatan si kecil.

Mungkin anda perlu ambil kira panduan berikut bagi memastikan si manja selamat ketika bermain dengan kucing.

· Selalu pastikan kucing dalam keadaan bersih dan tinggal dalam kandang khas.
· Jangan biarkan kucing merayau-rayau ke kawasan luar kediaman bagi mengelakkan dia dijangkiti penyakit, dilanggar kenderaan ataupun dicuri.
· Pastikan kucing diberi ubat kutu sekurang-kurangnya sebulan sekali.
· Kucing berbula panjang memerlukan penjaan yang lebih kerana bulunya perlu disikat selalu.


Tahukah anda?
Ada ibu bapa yang tidak membenarkan anak mereka menyentuh kucing kerana bimbang menyebabkan penyakit asma. Tetapi sebenarnya, bukan semua kucing mendatangkan masalah kepada kanak-kanak.
Kucing yang selalu dibersihkan tidak akan mendatangkan penyakit. Sebaliknya kucing yang kotor dan tidak dijaga rapi perlu dielakkan kerana kucing yang terbiar biasanya banyak hama dan kutu yang boleh mengganggu kesihatan manusia terutamanya yang menghidap asma.

Oleh itu jika hendak memelihara kucing, pastikan ia bersih dan selalu diberi penjagaan yang rapi. 

Tips bersihkan kucing

Untuk kucing yang berbulu panjang boleh mandikan 2 minggu sekali manakala kucing berbulu pendek sebulan kali atau bila kucing da kotor atau berbau.. X perlu mandikan kucing dgn kerap sbb akan menyebabkan bulu kucing gugur dgn lebih bnyk.

Paling senang gunakan detergen mesra alam iaitu BioCleanz Multi Purpose Spray . Hanya spray pada bulu kucing dan lap bulu dengan tuala bersih. Mudah kan?? Kpd yang berminat bole pm FB saya atau pm/ws 012-8302192


sumber http://dearcats.blogspot.com/2010/09/ 

Hadi masa umur 10bln lebih main ngan Mocha Miaw

Tiada ulasan:

Catat Ulasan